Portugal

"Zeevaarders, Tempeliers en Schilders"

12 daagse vlieg/busreis, 2 - 13 april 2017

Iedereen kent de beroemde ontdekkingsreizen van de Portugezen. Zij voeren al 100 jaar eerder dan de Nederlanders via Zuid Afrika naar India. Wist u ook dat deze reizen mede georganiseerd en gefinancierd waren door de opvolgers van de Orde van de Tempeliers? Die orde is verstoten in alle landen van Europa, behalve in Spanje en… Portugal. Daarom bezoeken we hun prachtige bouwwerken met tentoonstellingen en krijgen zo een idee wat deze orde heeft betekend voor Europa.

Het landschap toont ons op korte afstanden een enorme verscheidenheid: heuvelland met oude kleine stadjes, wijngaarden, kurkeiken en olijfboomgaarden wisselen af met meren en ruige natuur in vrijwel onbewoonde berggebieden.

De mensen zijn vriendelijk, bieden zomaar een druiventros aan en doen hun uiterste best om met het weinige Engels dat ze spreken toch contact te maken. Ze schilderen hun huizen met gele randen om de kozijnen en verder meestal wit. Omdat dit uiteraard gauw vuil wordt, zie je ze vaak schilderen. Ook zien we een schoenmaker echt een hele schoen fabriceren…

Zo ontrolt zich voor ons oog de geschiedenis van dit land: de stijl van oude Romaanse kerkjes zien we veranderen in de stijl van de barok. Heilige plaatsen als Fatima en “Bom Jezus” bezoeken we natuurlijk ook.

Maar waarom is dit land, het volk en de taal nooit Spaans geworden ? We willen meer van de wortels van dit land en volk weten en gaan eerst eens naar oude Keltische nederzettingen en steenkringen. Dan naar Romeinse opgravingen, aquaducten en mozaïekvloeren.

Op andere dagen naar Kastelen, Kloosters , Musea en Forten. Tenslotte wordt alles over dat ontstaan duidelijk, als we naar Guimarães gaan, de stad die de “wieg van Portugal” wordt genoemd.

Ook bezoeken we in de stad Coimbra de prachtige Universiteit en krijgt onze groep in de mooie oude stadswijk een Fadozanger te horen (met twee gitaren). In Tomar gaan we naar het schitterende hoofdkwartier van de Tempeliers en in de stad Alcobaça naar het geweldige Cisterciënzer klooster.

We gaan naar een bos met exotische bomen en slapen een paar keer in geweldig leuke hotels. Ook treedt exclusief voor onze groep nog een mooie authentieke zanggroep op. En een andere dag zingt een Fado zangeres voor ons, voorafgaand aan de maaltijd op een leuk wijnbedrijf. Zo komen tenslotte al die verschillende indrukken van deze reis bij elkaar.

Als we dan varen in de haven van de wijnstad Porto en tot slot in Lissabon wandelen met onze Nederlands sprekende gids …Ja, dan gaan al die afbeeldingen op de tegeltableaus echt voor ons leven en krijgen we een gevoel van: “wat fijn dat ik met deze reis ben meegegaan!”.

“Ik had een stille hoop, dat Boreas ècht zou stoppen. Dan kon ik zèlf bedenken, naar welk land ik zou willen. Tja, nu ga ik natuurlijk mee naar Portugal !..........Wouter

Prijzen

Bij de prijs is inbegrepen:

Programma van dag tot dag

Dag 1 - zondag 2 april

We vliegen naar Porto. Het is nog vroeg in de middag als we daar aankomen. We rijden echter uit Porto weg, omdat we in dit land wel echt bij het begin willen beginnen. Dus gaan we eerst naar het Noorden: naar de stad Guimarães, die wordt genoemd “de wieg van Portugal”.
Hier wordt ons duidelijk, waarom Portugal nooit een deel van Spanje is geworden:
Het was Alfonso Henrigues, die zich reeds in 1139 los maakte van de Spaanse macht en zichzelf (!) uitriep tot Koning van Portugal (dat heeft Willem de Zwijger nooit gedaan in Nederland…).
We bezoeken zijn mooie verdedigingskasteel en vlak daarbij ook zijn paleis. Het geeft ons een mooi beeld van die tijd. Daarna wandelen we door de nauwe straatjes en vele pleintjes naar het middeleeuwse stadscentrum, want dáár staat ons hotel.

Dag 2 - maandag 3 april

De wortels van de Natie liggen natuurlijk dieper dan 1139. Daarom gaan we nu naar een grote opgraving van de Kelten: Citania de Briteiros. We lopen echt door een soort van straatjes, precies zoals deze Kelten 2500 jaar geleden ook liepen.
Er zijn natuurlijk nog méér wortels: ook de Katholieke Kerk is er zo een. We gaan dus naar een van de meest opzienbarende heiligdommen van Portugal: “Bom Jezus do Monte”: een geheel van trappen en waterpartijen, gebouwd in 1722. De echte pelgrims onder ons lòpen alle traptreden (en het liefst op de knieën natuurlijk), maar we kunnen ook met een kabeltreintje naar boven…
Inmiddels vele ervaringen rijker, rijden we nu dan echt terug naar Porto. We zien hoe de stad prachtig is gebouwd op de steile hellingen aan weerszijden van de rivier de Duoro en gaan flaneren over de kades met haar heerlijke terrasjes.
De wijnboeren voeren de rivier af met hun wijnen en gingen vroeger hier lossen aan de kades.
Door Engelse invloed heeft men het proces van het wijn-maken hier later verandert en toen werd het: zoete Port. We bezoeken een beroemde Portonderneming / proeverij en gaan de dag natuurlijk besluiten met een boottocht op deze mooie rivier en varen langs de kades…naar ons hotel.

Dag 3 - dinsdag 4 april

In de ochtend maken we met onze enthousiaste gids een mooie stadswandeling. We bezoeken o.a. de Arabische Zaal (invloeden uit Granada) in het Palacio da Bolsa en in het spoorwegstation maken we voor het eerst kennis met de vele, vele afbeeldingen op tegeltjes (Azuleja’s).
In de middag rijden we naar het Zuiden. Naar een bos met exotische bomen, kapellen en waterpartijen. Wààr we slapen houden we even geheim...

Dag 4 - woensdag 5 april

Hier stellen we ons vertrek zo lang mogelijk uit (…), maar vertrekken aan het eind van de ochtend dan toch maar naar Coimbra: de studenten stad. Van de oude, beroemde universiteit bezoeken we de schitterende bibliotheek . Verder dwalen we door de kleine straatjes van de oude stad (het doet soms Arabisch aan).
Om 18.00h hebben we een restaurantje voor ons afgehuurd. Na een echt Portugese maaltijd lopen we tevreden 50 meter verder, waar in een leuk etablissement een speciaal optreden is (ook exclusief voor Boreas) van een echt authentieke Fado zanger, begeleid door twee gitaren.
Hierna wandelen we omlaag, want ons hotel ligt aan de rivier.

Dag 5 - donderdag 6 april

Als we zoeken naar de wortels van de Portugezen, komen we onvermijdelijk ook bij de Romeinen:
600 jaar aan één stuk (van 200 v. Chr. tot 400 ná Chr.) hebben zij hier hun cultuur, taal en rechtspraak verspreid. Dit onderzoek brengt ons ’s ochtends naar grote Romeinse opgravingen.
’s Middags rijden we naar Alcobaço, om meer te begrijpen van die andere wortel: de Kerk
In deze stad lopen we door het enorme en bekende Cisterciënzer klooster (alleen de keuken al…).
Koop op het plein vóór het klooster vooral een leuke tas(je) van kurk !
We eindigen de dag aan de kust en gaan naar het mooie schiereiland bij het plaatsje Peniche. We lopen langs de rotsen, de strandjes en voelen de oceaan…. Ja, dat hoort òòk bij dit volk.
Ons hotel staat vrijwel aan de zee.

Dag 6 - vrijdag 7 april

We gaan verder met die verbondenheid met de Roomse Kerk en die verbondenheid blijkt heel groot te zijn: ’s ochtends bezoeken we het pelgrimsoord Fatima. Elke dag (!) doen duizenden pelgrims dat ook. We raken onder de indruk van hun devotie. Ook hoe dit hand in hand gaat met commercie
(maar dat is van alle tijden...).

’s Middags, in Tomar, toont die verbondenheid met de kerk zich op weer een heel àndere manier:
De Orde van de Tempeliers is in Europa niet geheel uitgeroeid, zoals veel mensen denken. Nee, in Spanje en Portugal kon zij gewoon blijven doorbestaan ( ! ), alleen de naam werd veranderd in “Christus Orde”. We dwalen door hun grote Hoofdkwartier: een Klooster-Kasteel met de naam
Convento de Christo. Het is een van de meest bijzondere monumenten die Portugal heeft. De getallensymboliek is nadrukkelijk aanwezig: in het centrum staat een magnifieke 8-kantige toren, die op haar beurt omringd wordt door een 8 hoekig/cirkelvormig bouwsel.
Het is een prachtig geheel … en reeds uit 1260 ! Het complex ligt uiteraard boven op een berg.
Ons mooie hotel ligt aan de voet van die berg, aan de rivier, en heet: “Hotel dos Templarios”.

Dag 7 en 8 - zaterdag 8 april en zondag 9 april

We rijden naar Evora, waar we 2 nachten slapen in een hotel. Maar we laten ons in dit gebied deze twee dagen (en de maandagmorgen) rondleiden door een Nederlandse vrouw (Lucia), die werkt als gids en samen met haar man hier al 30 jaar een groot wijnbedrijf runt (èn een grote B&B).
Ze leidt ons rond in “haar” stad Evora; een indrukwekkende groep steenkringen; een grot met prehistorische tekeningen. En nog veel meer.
Wààr we zullen dineren en hoe we de avonden doorbrengen, houden we nog even geheim…

Dag 9 - maandag 10 april

Met Lucia rijden we nu naar een kurkfabriek, want Portugal is de grootste producent van kurk in de wereld ! Na een bezoek aan het mooie middeleeuwse stadje Monsaraz, rijden we verder naar de grens met Spanje, naar Elvas. Een echte vestingstad. Ook hier sporen van tempeliers.
We slapen in een fraai hotel, dat 10 jaar geleden nog een mooi klooster was: zalen..tegeltjes !

Dag 10  en 11 - dinsdag 11 april en woensdag 12 april

We proberen toch op tijd te vertrekken uit deze mooie omgeving, want dan zijn we omstreeks 11.00h in Lissabon. Daar wacht een enthousiaste Nederlandse vrouw op ons: Patricia.
Zij is al 25 jaar gids in Lissabon en is echt helemaal vergroeid met en verliefd op die stad. Ze brengt ons deze dag en morgenochtend naar de mooiste plekjes – steegjes – uitzichten – gebakwinkeltjes - kerken en musea, compleet met leuke èn wijze verhalen. Dinsdag doen we met de bus een rondrit door de stad en haar nabije omgeving. Woensdagochtend gaan we te voet, in Lissabon-centrum.
Dinsdagavond dineren we op eigen gelegenheid, want nu u de stad gezien heeft , is het best leuk om zelf eens een restaurantje uit te zoeken.
De woensdagmiddag is vrij en ’s avonds zien we elkaar weer bij het “fare-well dinner” , met sketches en liederen, in een leuk restaurant.

Dag 12 - donderdag 13 april

We kunnen rustig genieten van het ontbijt in ons mooie hotel, maar na een korte wandeling vertrekken we toch echt richting vliegveld. Langzaam zien we vanuit onze vliegtuigstoel dan Portugal onder ons verdwijnen en gaan nog eens nagenieten van alle indrukken van deze reis.